Op stap op de KAART...

Gepubliceerd op 13 maart 2024 om 10:40

Op stap op de KAART….

Regelmatig gaan kinderen of jongeren die bij mij komen op stap op de kaart. Allemaal hebben ze hun eigen redenen, vragen, doelen, bagage of uitdagingen die ze meenemen op de kaart.

Ze zijn eigenaar van hun unieke reis.

De Kaart is…

Een innovatie gespreks-tool die helpend is bij het uitdrukken van je gedachten en gevoelens. Het maakt het verkennen van diepe thema’s zoveel toegankelijker. Door het gebruik van allerlei materialen die het gesprek ondersteunen, ontstaat er een levendig beeld, een dynamische weergave van wat er van binnen speelt.

(tekst; Janet Schmidt, ontwikkelaar van de Kaart)

Zelf ben ik vooral toeschouwer en geniet van de herkenning die ze vinden onderweg. Naast de momenten van bewustwording, blijdschap en ontstaan van nieuwe doelen zijn er ook hobbels op de weg. Hobbels die er mogen zijn en zich laten zien in verdriet, onzekerheid, verwarring of frustratie. Maar altijd met een hoopvolle afronding wanneer we de reis voor dat moment beëindigen. Een open einde wat altijd weer ruimte biedt om je reis te vervolgen.

 

Tijdens onze kennismakingsafspraak was hij afwachtend en wat sceptisch. Eerdere vormen van begeleiding hadden hem niet gebracht waar hij naar op zoek was. Vooral het moeten praten was iets waar hij zich niet comfortabel bij voelde en ook niet gemakkelijk voor hem was. Vandaag komt hij voor zijn eerste coaching afspraak.

Wat nonchalant komt hij binnen en zijn aandacht wordt gelijk getrokken door de kaart die op tafel ligt. Ik besluit om dit moment van betrokkenheid niet te verstoren met een gesprekje over hoe de dag vandaag was maar vraag hem gelijk naar welke plek op de kaart zijn aandacht getrokken wordt.

Hij bekijkt zorgvuldig de kaart, in stilte. Naast de kaart bekijkt hij ook de schaal met materialen die op tafel staat. Wanneer hij er klaar voor is, pakt hij uit de schaal een houten poppetje en plaatst deze op ‘de veilige haven’.

In stilte binnen een paar minuten al zoveel gezegd…...

 

Naast de één op één begeleiding is de Kaart ook een mooi middel om in te zetten in een groep of klas.

Bijvoorbeeld wanneer er op jouw school of in jouw groep dingen spelen als:

-een verstoorde groepsdynamiek

-kinderen die de aansluiting missen in de groep

-een ingrijpende gebeurtenis in het leven van een leerling of leerkracht

-samenvoegen van groepen

-meidenvenijn

-etc.

Ook dan is de Kaart een laagdrempelig en krachtig middel om samen verder te kunnen.

Zou je ook graag met behulp van de Kaart voor jezelf meer helderheid willen krijgen in waar je tegenaan loopt? Wil je samen met je groep/klas meer grip krijgen op een moeilijke situatie?

Wees welkom!